Jak cofnąć próchnicę? Doradzamy w kwestii leczenia.

Próchnica to bakteryjna choroba zębów objawiająca się procesem demineralizacji, podczas którego dochodzi do rozpadu tkanek twardych zęba. Skutkiem tego są ubytki w zębach, a także możliwość wystąpienia wielu powikłań. Próchnica klasyfikowana jest jako choroba nabyta, nie da się jej więc odziedziczyć. Często osoby zmagające się z chorobą zadają sobie pytanie, jak cofnąć próchnicę i czy w ogóle jest to możliwe.

Próchnica – przyczyny powstawania

Do powstania próchnicy przyczynia się podatność tkanek zęba, płytka nazębna, czyli bakterie występujące w jamie ustnej, podłoże oraz czas. Te cztery czynniki stanowią główną przyczynę próchnicy – ich występowanie w tym samym czasie i współdziałanie doprowadza do powstawania ubytków w zębach.

Produkty zawierające węglowodany w największym stopniu przyczyniają się do powstania próchnicy zębów. Węglowodany odkładają się na powierzchniach międzyzębowych i jeśli nie zostaną całkowicie usunięte poprzez szczotkowanie i nitkowanie zębów, stanowią pożywienie dla bakterii. Przez ich działanie w nazębnej płytce wytwarzane są kwasowe produkty pośrednie, niszczące szkliwo. W rezultacie powstają ubytki w zębach, które nieleczone mogą doprowadzić do całkowitego zniszczenia zęba.

Do produktów zawierających węglowodany szczególnie podatne na fermentację, zalicza się m. in słodzone napoje, chipsy, słodycze, suche zboża.

Czy można wstrzymać rozwój próchnicy?

Jak cofnąć próchnicę, gdy zauważamy ubytki w zębach? Proces demineralizacji zębów nie jest ciągły i jednokierunkowy. Przebieg próchnicy może odbywać się cyklicznie, między okresem demineralizacji i remineralizacji. Budowa szkliwa zębów składa się z minerałów, tworzących siatkę zwaną hydrokdyapatytem.

Podczas najwcześniejszego etapu powstawania próchnicy dochodzi do demineralizacji szkliwa. Skutkuje to zmianą szkliwa na miękkie i słabe poprzez długotrwały kontakt z kwasami i biofilmem płytki nazębnej. Remineralizacja zęba jest możliwa w sytuacji, gdy ubytek nie jest duży i nie przebił się jeszcze przez powierzchnię.

Fizyczny ubytek we wnętrzu zęba nie podlega już procesowi remineralizacji. Takie wyniszczone komórki nie są w stanie naprawić się ani odbudować. Nieleczony ubytek będzie ulegał stopniowemu pogłębianiu przez infekcję bakteryjną wewnętrznej struktury zęba. Wcześnie zdiagnozowany, niewielki ubytek pozwala zapobiegnięciu dalszemu rozwojowi infekcji i wystąpieniu próchnicy, a w rezultacie jest możliwy do wyleczenia.

Czy próchnica jest niebezpieczna?

Pojawiające się w zębach ubytki pogłębiają się, jeśli nie są leczone. Prowadzi to do powiększania się ilości komórek wyniszczanych przez infekcję bakteryjną wewnątrz szkliwa. W rezultacie może doprowadzać do utraty całego zęba. Bakterie dostają się również do krwiobiegu i stają się zagrożeniem dla organów wewnętrznych, mięśni a nawet stawów. Jeśli zastanawiamy się, jak cofnąć próchnicę we wczesnym wykrytym jej stadium, rozwiązaniem jest codzienna prawidłowa higiena jamy ustnej oraz częste wizyty kontrolne u dentysty, które pozwalają na szybkie wykrycie ewentualnych zmian zachodzących w szkliwie