Zapalenie miazgi – objawy i leczenie

Zdarza się, że posuwająca się i nie leczona prawidłowo próchnica może prowadzić do choroby, która jest dużo bardziej bolesna w swoim przebiegu, a jej leczenie może być znacznie dłuższe niż założenie standardowej plomby. Jest to zapalenie miazgi, czyli struktur znajdujących się w głębszych warstwach zęba.

Zapalenie miazgi zęba – charakterystyka

Miazga jest to bardzo silnie unerwioną tkanką, która wypełnia komorę zęba oraz kanały korzeniowe. Nic więc dziwnego, że obejmujący ją stan zapalny powoduje bardzo duży ból. Początkowe objawy nie są oczywiście tak nasilone, dlatego nie powinno się ich bagatelizować. Najczęściej jest to ból pojawiający się przy okazji spożywania gorących lub słodkich potraw, ale nie jest on bardzo uciążliwy. Niestety nasila się wraz z postępującym zapaleniem miazgi, a ostatecznie może uniemożliwiać nie tylko normalne funkcjonowanie, ale również sen.

Innymi objawami mogą również być zaczerwienienie i obrzęk, a także gorączka i ból głowy. Zdarza się również, szczególnie wtedy gdy ból jest już bardzo nasilony i pulsujący, że oddziałuje on także na ból w okolicach oczodołów i skroni bądź szyi i ucha. Wskazuje to najczęściej, że zapalenie rozwija się w górnych lub dolnych zębach. W wyniku choroby mogą również rozwinąć się powikłania takie jak ropień, a zapalenie może obejmować także sąsiadujące tkanki.

Skąd się bierze zapalenie miazgi?

Najważniejszym i najczęstszym powodem pojawiania się choroby jest próchnica. Gdy staje się ona coraz bardziej zaawansowana, a dochodzi do tego także zła higiena jamy ustnej i spożywanie dużej ilości słodyczy, to poprzez odsłoniętą w wyniku ubytków próchnicowych zębinę do środka korony zęba dostają się bakterie, które stopniowo rozprzestrzeniając się prowadzą do powstania stanu zapalnego.

Jednak bakterie do komory zęba mogą również dostać się nie tylko poprzez ubytki próchnicowe. Zapalenie miazgi może także pojawić się w wyniku innych czynników, np. ubytków w szkliwie spowodowanych kwasami, pęknięciem czy złamaniem zęba, w wyniku źle przeprowadzonego leczenie dentystycznego, a nawet bulimii i bruksizmu.

Innymi czynnikami niezakaźnymi są bodźce mechaniczne, termiczne, świetlne czy promieniotwórcze. Może to być na przykład radioterapia, promienie nadfioletowe stosowane przy wybielaniu zębów, źle dopasowane protezy i zbyt wysokie i niskie temperatury, np. podczas zabiegów stomatologicznych.

Zapalenie miazgi zęba – kuracja

Na początkowy ból pomagają środki przeciwbólowe, ale już wtedy najlepiej zgłosić się do lekarza, ponieważ ostatecznie i tak tylko leczenie stomatologiczne jest skuteczne. Wszystko zależy od tego, w jakim stopniu zaawansowania jest zapalenie miazgi. Jeśli jest to jeszcze początkowa faza, to stosuje się tradycyjne leczenie w postaci wypełnienia kompozytowego.

Jeśli zmiany są już dużo bardziej poważne, to zakłada się specjalny opatrunek leczniczy, który ma za zadanie pobudzić miazgę do obrony przed bakteriami. Następnie zakłada się wypełnienie. Jeśli w zębie pojawiły się jeszcze większe spustoszenia, to konieczne jest leczenie kanałowe.