Żółty język – jak leczyć? Dowiedz się więcej o metodach kuracji.

Stan naszej jamy ustnej może nam wiele powiedzieć o ogólnej kondycji całego organizmu. Codzienna higiena zębów i języka pozwala na zachowanie zdrowia uzębienia i rzadsze wizyty u stomatologa, jednak czasami można zauważyć niepokojące objawy. Jednym z nich jest nalot na języku. W zależności od jego koloru i pozostałej charakterystyki możemy zdefiniować problem. Czym jest tak naprawdę nalot na języku? Co oznacza żółty nalot na języku?

Jak powstaje żółty nalot na języku?

Żółty język powstaje na skutek zabarwienia go z różnych przyczyn na kolor żółty bądź jego zbliżony odcień. Jeżeli towarzyszą mu dodatkowe niepokojące objawy, takie jak plamy i nadżerki na języku, bądź liczne dolegliwości układu trawiennego, powinniśmy udać się do lekarza pierwszego kontaktu, który pokieruje nas do specjalisty gastrologa.

Jeżeli przyczyną nalotu jest zakażenie bakterią helicobacter pylori, bądź inną formą schorzeń układu pokarmowego, wtedy wynikająca z nadkwasoty duża ilość kwasu solnego z żołądka podrażnia przełyk i barwi język na żółto. Bardzo często organizm może mieć problem z odprowadzeniem toksyn z danego chorego organy, np. z wątroby, i gromadzą się one właśnie na języku.

Z tych niegroźnych przyczyn zabarwienie może nastąpić poprzez użycie płukanek czy substancji o podobnym zabarwieniu przez lekarza dentystę. Takie zabarwienie nie jest groźne dla zdrowia i po kilku dniach nie ma po nim śladu. Jeżeli chodzi o braki w higienie jamy ustnej, żółty odcień nalotu może być spowodowany rozkładem bakterii na języku.

Żółty osad na języku – leczenie

Kiedy na języku pojawia się nalot, bardzo ważny jest jego kolor i czas trwania. Żółty język występuje wtedy, kiedy na tym organie powstaje nalot w kolorze żółtym. Istnieje kilka nieswoistych przyczyn powstawania takiego nalotu. Kiedy żółty osad na języku nie powinie budzić strachu? W przypadku, gdy pojawił się na skutek brania leków, np. antybiotyków.

Żółty nalot na języku może pojawić się również po wyrwaniu zęba bądź innych zabiegach w jamie ustnej i mija on samoistnie po kilku dniach. Nieprawidłowa higiena jamy ustnej również prowadzi do powstania takiego nalotu. Niestety, bardzo często żółty język wymaga konsultacji z lekarzem specjalistą i odpowiedniego leczenia. Jedną z przyczyn pojawienia się żółtego osadu na języku mogą być choroby układu pokarmowego (refluks), nieprawidłowa praca wątroby, bądź zakażenie bakterią helicobacter pylori.

Każdy przypadek z osobna wymaga innego leczenia pod opieką specjalisty, bardzo często za pomocą leków eliminujących bądź ograniczających chorobę, powodującą żółty język.

Jak zapobiec powstaniu żółtego języka?

Żółty osad na języku może zaniepokoić sporą grupę osób, które nie do końca znają przyczynę jego powstawania. Najlepszym rozwiązaniem jest samodzielna obserwacja naszych zwyczajów żywieniowych, pilnowanie higieny jamy ustanej, a na wypadek wystąpienia dodatkowych i niepokojących objawów wizyta u lekarza.

Ta ostatnia czynność może okazać się konieczna również wtedy, kiedy nalot nie znika po wprowadzeniu nowych nawyków higienicznych i zmianie diety. Każdy przypadek może wskazywać na inną dolegliwość bądź ją wykluczyć. Nie ma obaw do niepokoju, jeżeli lekarz na podstawie wywiadu przeprowadzonego z pacjentem wykluczy możliwe choroby. W odwrotnym przypadku zmiana leków bądź rozpoczęcie przyjmowania nowych na konkretną dolegliwość powinno wyeliminować problem z żółtym językiem.