Ile kosztuje lapisowanie zębów u dzieci

Wbrew obiegowej opinii, zęby mleczne u dzieci należy leczyć. Chociaż rzeczywiście mleczaki psują się szybciej niż zęby stałe, pozostawienie niewyleczonej próchnicy może negatywnie odbić się na stanie zębów w przyszłości. Jeden ze sposobów leczenia zębów w tym wieku to lapisowanie. Ile kosztuje lapisowanie zębów u dzieci oraz na czym polega? Poniżej kilka podpowiedzi wskazówek.

Co to jest lapisowanie?

Wielu rodziców zastanawia się, ile kosztuje lapisowanie zębów u dzieci. Ta metoda leczenia nie jest bardzo droga, dlatego warto wybrać się do dobrego stomatologa dziecięcego zaraz na początku, gdy zauważa się zmiany próchniczne u dziecka. Lapisowanie jest bowiem leczeniem małoinwazyjnym. Oznacza to, że stomatolog nie będzie borował zęba po to, aby usunąć zmienione przez próchnicę tkanki. Podczas lapisowania robi się to inaczej.

Na zęby nakładany jest specjalny preparat, który zawiera azotan srebra lub chlorek cynku. Po jakimś czasie preparat jest zdejmowany z zęba za pomocą specjalnej substancji strącającej. W ten sposób leczy się niewielkie ubytki na powierzchni zębów mlecznych. Metoda ta polecana jest właśnie w przypadku początkowych etapów próchnicy. Niestety jeżeli ząb jest bardzo mocno zniszczony przez próchnicę, lapisowanie nie przyniesie poprawy.

Lapisowanie zębów mlecznych – przebieg zabiegu

Lapisowanie jednego zęba prowadzi się na kilku wizytach. Warto o tym wiedzieć, aby zarezerwować sobie odpowiednią ilość czasu na wizytę z dzieckiem u stomatologa. Zwykle lapisowanie należy prowadzić raz w tygodniu przez 3 tygodnie, a po około miesiącu ponownie powtórzyć serię leczenia. Nałożony na zmienione chorobowo miejsca na zębie preparat tworzy coś w rodzaju impregnatu. Substancja działa silnie bakteriobójczo, niszcząc bakterie wywołujące próchnicę w zębie.

Trzeba jednak pamiętać, że lapisowaniem nie jest metodą leczenia w pełnym znaczeniu tego słowa. To raczej sposób na spowolnienie rozwoju próchnicy w obrębie zębów. Jednym słowem samo lapisowanie nie zastąpi borowania oraz założenia wypełnienia. W zależności od tego, która substancja zostanie nałożona podczas lapisowania, na zębach dzieci mogą pojawić się przebarwienia. Warto zapytać o to wcześniej stomatologa. Ile kosztuje lapisowanie zębów u dzieci?

Lapisowanie zębów – cena

Dlaczego warto wybrać się na lapisowanie zębów? Aby poprawić stan zdrowia jamy ustnej dziecka, przeciwdziałać poważnym powikłaniom, które mogą pojawić się w przyszłości. Ta metoda nie łączy się z bólem i dyskomfortem, dlatego dzieci przeżywają wszystko z większym spokojem i nie nabierają awersji. Ceny lapisowania uzależnione są od miasta oraz kliniki lub gabinetu.

Zwykle jednokrotne lapisowanie zęba kosztuje w granicach około 80 zł. Trzeba tylko pamiętać o tym, że należy odbyć kilka wizyt w ciągu kolejnych tygodni. Biorąc pod uwagę zdrowie dziecka oraz to, że lapisowanie nie boli, a może uśmierzyć ból w związku z próchnicą, to dobra alternatywa dla borowania. Warto dowiedzieć się również o możliwości lapisowania w ramach ubezpieczenia w NFZ.