Dlaczego mycie zębów zapobiega próchnicy?

Próchnica zębów to najczęstsza przyczyna, która powoduje degradację warstwy ochronnej zęba, jaką jest szkliwo, na skutek działalności bakterii. Zmiany te prowadzą do powstawania dziur w zębach, co może doprowadzić do ich całkowitego zniszczenia. Najlepszą profilaktyką przeciwpróchniczą jest regularna higiena zębów. Dlaczego mycie zębów zapobiega próchnicy w sposób skuteczny?

Co powoduje próchnicę zębów

Próchnica zębów powstaje na skutek działalności bakterii próchniczych, których naturalnym środowiskiem jest płytka nazębna. Dlaczego mycie zębów zapobiega próchnicy w takim razie? Regularne i codzienne mycie zębów jest najefektywniejszym i najprostszym sposobem na usuwanie płytki nazębnej.

Bakterie gromadzące się w płytce nazębnej, do realizacji swoich cyklów życiowych, potrzebują energii produkowanej z metabolizmu cukrów, które są spożywane przez człowieka. Mechanizm działania bakterii i uszkadzania szkliwa przebiega dwutorowo. Efektem ubocznym reakcji przemiany cukrów są szkodliwe kwasy, które uszkadzają szkliwo.
Dodatkowo, duża ilość kwasów bakteryjnych zmienia także równowagę kwasowo – zasadową w ustach, co powoduje łatwiejsze wypłukiwanie jonów wapnia i fosforu ze szkliwa.

Objawy próchnicy zębów

W początkowym stadium próchnicy zmiany próchnicze nie są dostrzegalne dla pacjenta gołym okiem, dlatego w profilaktyce ubytków szkliwa bardzo ważne są regularne wizyty kontrolne u dentysty. Jedynie lekarz jest w stanie rozpoznać pierwsze objawy choroby.

Gdy choroba przechodzi w stadium zaawansowane, objawem jej są dziury w zębach, w które może wchodzić jedzenie. Dalszy proces bakteryjnego rozkładu wewnętrznych tkanek zęba może doprowadzić do jego całkowitego zniszczenia.

Próchnica – zapobieganie

Jak zapobiegać chorobie? Dlaczego mycie zębów zapobiega próchnicy? Regularne szczotkowanie zębów jest najskuteczniejszym sposobem na przeciwdziałanie zmianom próchniczych w uzębieniu. Dzieje się tak dlatego, że w czasie mycia zębów likwiduje się powstającą w trakcie jedzenia i picia płytkę nazębną. Stosowanie odpowiednich past przywraca także właściwą równowagę kwasowo – zasadową w jamie ustnej oraz sprzyja remineralizacji szkliwa.

W profilaktyce przeciwpróchniczej zalecane jest także odbywanie regularnych wizyt u stomatologa, które powinny mieć miejsce przynajmniej raz w roku.

Ważną kwestią w utrzymaniu zdrowych i silnych zębów jest także odpowiednia dieta, która powinna polegać na ograniczeniu spożywania nadmiernych ilości cukrów. Kiedy jednak dochodzi do ich spożycia, należy pamiętać o umyciu zębów w krótkim czasie po posiłku.

Próchnica – leczenie

Dobór metody leczenia próchnicy zależny jest od stadium choroby, dlatego tak ważne są regularne wizyty u dentysty, który jest w stanie zdiagnozować pierwsze zmiany próchnicze w zębach.

Leczenie na początkowym etapie choroby polega na metodach, które są najmniej inwazyjne i polegają na remineralizacji szkliwa, poprzez nakładanie na ubytki preparatów z dużą ilością fluoru, w celu zahamowania zmian próchniczych.

Gdy dochodzi do ubytków zęba, konieczne jest założenie wypełnienia i w zależności od tego jak zaawansowane są zmiany próchnicze, lekarz proponuje stosowne procedury odbudowy jego struktury.