Zajady – jak je wyleczyć?

Zajady to jedna z potocznych nazw na zapalenie kącików ust. Może ono pojawiać się z wielu powodów, takich jak osłabienie organizmu, braki witamin czy też infekcje. Leczenie zajadów nie jest skomplikowane, ale koniecznie należy wiedzieć, jak się za to poprawnie zabrać i zacząć od usunięcia przyczyny wystąpienia schorzenia. Zajady – jak je wyleczyć? Co zrobić, by nie były bolesne i szybko zniknęły?

Jak leczyć zajady?

Pojawienie się zajadów zwykle nie wymaga wizyty u specjalisty. W większości przypadków można wyleczyć je przy pomocy środków dostępnych bez recepty oraz domowych sposobów. Leczenie powinno się zacząć od wprowadzenia suplementacji diety. Zanim odpowiemy sobie na pytanie o zajady – jak je wyleczyć, musimy wiedzieć, dlaczego w ogóle one powstają. Podstawową przyczyną zapalenia kącików ust jest niedobór witaminy B2. Z tego powodu leczenie powinno się rozpocząć od wprowadzenia zmian w diecie i umieszczenia w niej produktów, które zawierają tę witaminę.

Można też ją suplementować, by uzupełnić braki. W kolejnym kroku należy sięgnąć po farmaceutyki. W każdej aptece jest sporo maści i pomadek, które mogą przydać się w leczeniu zajadów. W pierwszej kolejności warto wybierać produkty z witaminą A i E, cynkiem oraz kwasem mlekowym. Ich składniki mogą przyspieszać regenerację skóry w miejscu nadżerki. W przypadku trudno gojących się zajadów konieczne jest sięgnięcie po maści z klotrimazolem, hydrokortyzonem i hialuronem. Jeśli więc zastanawiasz się, zajady – jak je wyleczyć, to w pierwszej kolejności sięgnij po leki bez recepty oraz domowe sposoby. Dopiero gdy okażą się nieskuteczne, możesz zgłosić się do lekarza po poradę i najprawdopodobniej konieczne może być włączenie antybiotyku.

Jak długo leczy się zajady?

Leczenie zajadów może trwać od kilku dni do kilku tygodni. W przypadku szybkiego wykrycia zmian możliwe jest usunięcie ich nawet w ciągu doby. Żeby to jednak było możliwe, konieczne jest szybkie działanie. W przypadku poważniejszych zmian leczenie trwa od 2 do 3 tygodni. Nadżerki mają tendencję do pękania i nadkażenia, więc w ich leczeniu konieczna jest konsekwencja.

Domowe sposoby na zajady

Jest wiele domowych sposobów na pozbycie się zajadów. Za czasów naszych babć na zajady stosowało się mieszankę świeżych drożdży i ciepłego mleka. Powstawała z nich gęsta pasta, którą należało nałożyć na zajady i czekać. Inną metodą jest smarowanie ich miodem lub sokiem z aloesu. W przypadku zmian, które są bolesne, można też pozwolić sobie na nakładanie na nie plasterków ogórka. Ciekawym pomysłem jest również wymieszanie rozgniecionej tabletki witaminy B2 z balsamem do ust albo gęstym kremem. Taką mieszankę można nałożyć bezpośrednio na nadżerkę na całą noc. W leczeniu zajadów świetnie sprawdza się również czosnek. Można wykorzystać go jako dodatek do maści albo też użyć go samodzielnie. Obranymi ząbkami czosnku można pocierać zajady nawet kilka razy dziennie. Można też rozgnieść je i wymieszać z olejem rycynowym na gęstą i bardzo skuteczną pastę, która zdezynfekuje nadżerkę.