Leczenie fluorozy

Fluoroza rozwija się, gdy zęby – zwłaszcza u dzieci – mają kontakt ze zbyt dużą ilością fluoru. Zęby pokrywają się białymi plamami, stają się porowate, a wrażliwa zębina pod spodem jest wystawiona na działanie bakterii bez ochrony. Czym objawia się fluoroza i czy „leczenie fluorozy ” jest możliwe?

Leczenie fluorozy

W przypadku zdiagnozowania fluorozy zębów ważne jest natychmiastowe zaprzestanie nadmiernego przyjmowania fluoru. Łagodna fluoroza zwykle nie wymaga leczenia, szkliwo zębów nie jest osłabione. Jednak białe plamy pozostają na powierzchni zęba. Jeśli fluoroza jest ciężka i zaatakowała zęby, uszkodzenie należy leczyć. Jeśli białe plamy będą później problemem estetycznym, wygląd można przywrócić za pomocą licówek ceramicznych.
Wielu pacjentów pyta, na czym polega „leczenie fluorozy „? Jednak zamiast leczyć, lepiej jej zapobiegać.

Wiek krytyczny dla wystąpienia fluorozy to okres, w którym dzieci zmieniają zęby. Jeśli używana pasta do zębów ma zbyt wysoką zawartość fluoru, będzie on odkładał się na zębach i nie będzie mógł się już rozłożyć. Aby temu zapobiec, rodzice powinni upewnić się, że małe dzieci stosują specjalną pastę do zębów dla dzieci. Należy unikać suplementów, takich jak tabletki z fluorem, jeśli w tym samym czasie stosuje się pastę do zębów zawierającą fluor. W razie wątpliwości dentysta udzieli wskazówek dotyczących odpowiedniej pasty do zębów.

Co to jest fluoroza?

Według lekarzy jeden miligram fluoru dziennie wystarczy, aby spełnić cel profilaktyki próchnicy. Jednak w wyższych dawkach substancja działa odwrotnie. Przedawkowanie fluoru powoduje odbarwienie zębów i pojawienie się białych plam na brązowych smugach. Typowym objawem przedawkowania fluoru są kredowobiałe zęby z brązowymi smugami. Zmiana ta ma nie tylko charakter kolorystyczny, ale oznacza również, że szkliwo jest atakowane i staje się znacznie bardziej podatne na próchnicę.

Jeszcze kilka lat temu pediatrzy często podawali dzieciom tabletki z fluorem, aby zapobiec próchnicy. Wraz z fluorowaną solą i dzienną dawką pasty do zębów pojawiło się ryzyko, że dzieci będą absorbować zbyt dużo fluoru i na ich siekaczach i kłach powstaną białe plamki.

Szczególnie zagrożone są niemowlęta i dzieci do siódmego roku życia. Jednak dorośli mogą również zachorować na fluorozę.

Głównym objawem fluorozy są białe plamy na zębach. Głównie na widocznych siekaczach. Dotyczy to dzieci i dorosłych. Czy możliwe jest „leczenie fluorozy „?

Połączenie tabletek z fluorem, pasty do zębów z fluorem i soli fluorkowej może prowadzić do fluorozy. Ryzyko zachorowania na fluorozę różni się w zależności od osoby.

Jak usunąć przebarwienia na zębach?

Jeśli na zębach pojawią się pierwsze białe plamy, w rozmowie z dentystą należy wyjaśnić, w jaki sposób można je wyeliminować. Jeśli ma zbyt wysoką zawartość fluoru, zmiana pasty do zębów może być rozwiązaniem.

Ostateczne usunięcie plam nie jest łatwe. „Leczenie fluorozy” jest drogie, zabieg trzeba powtarzać. W większości przypadków jedyną opcją jest spowolnienie lub zatrzymanie rozprzestrzeniania się.

Domowe wybielanie zębów

Przebarwienia zębów mogą mieć różne przyczyny, a nawet osoby, które myją zęby trzy razy dziennie, często cierpią na pożółkłe zęby. Rozwiązaniem są zazwyczaj drogie profesjonalne czyszczenie zębów lub agresywne produkty do pielęgnacji zębów, które mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku zębom.

Przebarwienia od żółtego do brązowego są zwykle spowodowane codziennym spożywaniem kawy, czarnej herbaty lub paleniem tytoniu. Kilka prostych domowych środków może bardzo skutecznie pomóc w walce z tym przebarwieniem i sprawić, że zęby znów będą lśnić. Są tanie i łatwe w użyciu, ale zwykle wymagają trochę więcej cierpliwości niż agresywna kuracja wybielająca.