Co jest skuteczne na ból zęba? Czy wizyta u dentysty jest zawsze koniecznością?

Ból zęba pojawia się zawsze w nieodpowiednim momencie, na przykład wieczorem lub przed ważnym spotkaniem. Oczywiście należy jak najszybciej udać się do dentysty i wyjaśnić przyczyny bólu zęba. Aby jednak złagodzić ból podczas oczekiwania na wizytę u dentysty, można zastosować pewne domowe środki, które pomagają w ostrym bólu. Co jest skuteczne na ból zęba i jakie naturalne metody mogą go złagodzić?

Co jest skuteczne na ból zęba?

Zanim dentysta ustali przyczynę objawów, można zastosować dostępne bez recepty leki przeciwbólowe i sprawdzone domowe środki, które pomagają złagodzić ból. Ibuprofen lub paracetamol działają przeciwzapalnie i łagodzą bóle zębów i głowy. Chociaż kwas acetylosalicylowy również zwalcza ból zębów, hamuje krzepnięcie krwi i może prowadzić do obfitych krwawień podczas leczenia. W takim razie jak sobie poradzić z bólem? Co jest skuteczne na ból zęba?

Istnieje kilka skutecznych naturalnych środków domowych, które można zastosować doraźnie, aby złagodzić ból podczas oczekiwania na wizytę u stomatologa.

Naturalne metody na ból zębów

W rumianku zawarte są różnorodne składniki przeciwzapalne i przeciwbakteryjne. Roślinę leczniczą najlepiej kupić w aptece, ponieważ gotowe torebki herbaty z supermarketu zawierają mniej składników aktywnych. Można przygotować napar z kwiatów rumianku i stosować go jako płyn do płukania ust. Rumianek pomaga w stanach zapalnych jamy ustnej i dziąseł.

Dobrze znanym domowym lekarstwem na stany zapalne jest cebula. Zawiera wiele olejków eterycznych. Świeżą cebulę należy obrać i pokroić w kostkę. Następnie owinąć kawałki w gazę lub szmatkę i umieścić okład na zewnątrz bolesnego obszaru na pół godziny. Przy ostrym bólu, można również włożyć świeżo pokrojoną cebulę między policzek i dziąsła i pozostawić na kilka minut.

Olejek goździkowy zawiera aktywny składnik eugenol, który ma działanie przeciwbólowe, przeciwbakteryjne i przeciwzapalne. Eugenol jest również stosowany w stomatologii, na przykład w leczeniu zapalenia miazgi lub paradontozy. W przypadku bólu zęba należy gryźć wysuszony goździk. Alternatywnie można zastosować olejek goździkowy (dostępny w aptekach) – nałożyć go na bolący ząb na kilka minut.

Zapalenie jest często związane z rozwojem ciepła. Jeśli policzek pulsuje i jest ciepły lub nawet gorący w dotyku na zewnątrz, zimny kompres może złagodzić ból. Nie należy kłaść kostek lodu bezpośrednio na skórze, ale wcześniej zawinąć je w szmatkę, w przeciwnym razie może dojść do odmrożeń. Pomóc może również płukanie ust zimną wodą. Alternatywnie można umieścić małą kostkę lodu w woreczku policzkowym i bezpośrednio schłodzić bolący obszar.

Leki

W stomatologii aspiryna jest stosunkowo rzadko polecana jako skuteczny środek przeciwbólowy. Plusem jest z pewnością to, że można ją znaleźć w wielu domach. Często jest pierwszym lekiem, po który sięgają osoby z bólem zęba. W takim razie co jest skuteczne na ból zęba? Jaki lek?

Wielu pacjentów sięga po paracetamol, chociaż w rzeczywistości jest on bardziej odpowiedni na bóle głowy, a mniej na specyficzne bóle zębów. Ponadto tłumi stany zapalne gorzej niż aspiryna. Nie jest też pozbawiony skutków ubocznych. Przedawkowanie może szybko uszkodzić wątrobę. Paracetamol również częściej wywołuje reakcje alergiczne. Prawdopodobnie jedynym plusem tego aktywnego składnika jest to, że można go również zażywać w czasie ciąży.

Ibuprofen jest najskuteczniejszy w swoim zastosowaniu. Oprócz doskonałego łagodzenia bólu skutecznie tłumi również stany zapalne. Chociaż ibuprofen jest dobrym lekiem przeciwbólowym, przy bólu zęba należy szybko udać się do dentysty i leczyć pierwotną przyczynę. Ibuprofen nie nadaje się do długotrwałego użytkowania.

Co zrobić, jeśli ból zęba nie ustaje?

Jeśli ból utrzymuje się dłużej lub nasila się, zdecydowanie należy skonsultować się z dentystą. Domowe środki na ból zęba pomagają tylko doraźnie, ponieważ nie zwalczają rzeczywistej przyczyny.