Torbiel pod zębem – objawy

Prawidłowa higiena jamy ustnej oraz regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym w znaczący sposób poprawiają stan uzębienia. Jednak niekiedy schorzenia pojawiają się, nie dając żadnych objawów, a te w konsekwencji mogą prowadzić do wielu powikłań. Jednym z takich schorzeń jest torbiel pod zębem. Jak objawia się ta przypadłość? Czy torbiel jest groźna i jak szybko można ją zdiagnozować?

Przyczyny i objawy torbieli zęba

Najczęściej wszystkie choroby pojawiające się w obrębie jamy ustnej powstają w wyniku nieprawidłowej higieny jamy ustnej. Nieregularne mycie zębów, unikanie wizyt kontrolnych w gabinecie stomatologicznym, zła dieta oraz stres mogą poważnie osłabić zęby i doprowadzić do powstania stanów zapalnych. Te z kolei są jedną z przyczyn pojawiania się torbieli pod zębem. Kolejną przyczyną powstawania torbieli mogą być zęby zatrzymane. Taka sytuacja najczęściej towarzyszy osobom dorosłym, u których zęby mądrości nie są w stanie się przedostać przez dziąsło. Torbiel pod zębem objawy daje dopiero po pewnym czasie. Niestety w początkowej fazie torbiel rozwija się praktycznie bezobjawowo. Oczywiście nie dotyczy to osób, które cierpią z powodu stanu zapalnego. Zbyt późno wykryta torbiel może niestety prowadzić do poważnych skutków, takich jak usunięcie zęba wraz z kością. W stanie zaawansowanym torbiel pod zębem objawy daje w postaci bólu o różnego rodzaju nasileniu. Może także pojawić się wyciekająca ropa, wybrzuszenie lub rozchwianie zębów. Wszystkie niepokojące objawy należy natychmiast konsultować ze stomatologiem, aby zapobiegać rozwinięciu się choroby.

Rodzaje torbieli zęba

Medycyna wyróżnia kilka rodzajów torbieli. Przede wszystkim można je podzielić na zębopochodne i niezębopochodne. Wśród nich wyróżnia się torbiel korzeniową, która najczęściej pojawia się w okolicy przednich zębów. Jest to także jedna z częściej pojawiających się torbieli w ogóle. Kolejną jest torbiel zawiązkowa, która towarzyszy zębom zatrzymanym, o czym zostało już wspomniane wcześniej. Torbiel rogowaciejącą zalicza się do nowotworów i jest jedną z bardziej niebezpiecznych. U pacjentów, u których pojawia się stan zapalny, może pojawić się torbiel przyzębia. U niemowląt, dzieci i niekiedy u dorosłych można zdiagnozować torbiel dziąsłową, która u najmłodszych osób najczęściej znika samoczynnie.

Torbiel zęba – jak leczyć?

Wiadomo już, że torbiel pod zębem objawy może dać dopiero w zaawansowanym stadium. Dlatego metoda leczenia zależna jest od poziomu zaawansowania choroby oraz od rodzaju torbieli. Niekiedy wystarczy jedynie usunąć torbiel i cały proces jest zakończony. Jednak taka sytuacja ma najczęściej miejsce w przypadku niewielkich zmian, które zostały zdiagnozowane w początkowej fazie. Często torbiel jest usuwana wraz z częścią zęba, a niekiedy i kości. W ekstremalnych przypadkach musi zostać usunięty cały ząb oraz kość, a wówczas leczenie przejmuje protetyk, który może uzupełnić brak materiałami zastępującymi kości. Może to być implant lub most protetyczny. Decyzję o metodzie leczenia podejmuje oczywiście stomatolog po przeprowadzeniu szczegółowych badań.