Głęboki zgryz leczenie

W Polsce wiele osób cierpi na różne wady zgryzu, lecz jedną z najbardziej popularnych jest wada zgryzu głębokiego. Może pojawić się ona zarówno w bardzo młodym wieku, jak i już w późniejszych latach.
Bardzo ważne jest leczenie tej wady. aby nie pogłębiła się ona za bardzo.

Jak wygląda zgryz głęboki?

Głęboki zgryz w pewnym stopniu zmienia rysy twarzy osoby, która cierpi na wyżej określoną przypadłość. Na skutek długotrwałego nachodzenia zębów górnych na dolne dochodzi do asymetrii buzi w orientacji pionowej. U osoby, która ma wadę zgryzu głęboką można zauważyć wyraźne skrócenie się dolnego odcinka twarzy.

Dodatkowo u osób, które cierpią na wadę zgryzu głębokiego mogą wystąpić pogłębiające się bruzdy wargowo-bródkowe oraz wywinięcie warg.

Co to jest zgryz głęboki?

Zgryz głęboki jest pionowym zaburzeniem szczękowo- zgryzowym. Charakteryzuje się on nachodzeniem siekaczy górnej szczęki na zęby żuchwy. Należy wspomnieć, że zależnie od stopnia zaawansowania wady wyróżnia się kilka rodzajów zgryzu głębokiego. Pierwszym z nim jest zgryz częściowy, który cechuje się nadmiernie zwiększoną podstawą korzeniową siekaczy szczęki w efekcie nieprawidłowego wzrostu wyrostka zębodołowego. Wada ta może prowadzić do powstania zgryzu przewieszonego.

Drugim rodzajem jest zgryz głęboki całkowity, który objawia się bardzo nasilonym nagryzem w odcinku przednim na skutek słabo wyrośniętych zębów bocznych. Ten rodzaj wady powoduje dotykanie i nagryzanie błony śluzowej podniebienia przez siekacze żuchwy. Kolejnym rodzajem jest zgryz głęboki wtórny, który objawia się nieprawidłowym zbliżeniem siekaczy dolnej szczęki do zębów górnej szczęki. Powstaje zazwyczaj w skutek silnego starcia uzębienia, które mogło powstać w wyniku bruksizmu. Ostatnim rodzajem jest nadzgryz wtórny, który powstaje gdy zęby przeciwstawne nie kontaktują się ze sobą. W efekcie tej wady zęby przednie żuchwy dotykają podniebienia.

Przyczyny zgryzu głębokiego

Istnieje tak naprawdę wiele przyczyn, które sprzyjają powstawaniu zgryzu głębokiego. Można podzielić je na zewnętrzne oraz wewnętrzne. Przyczyny pochodzenia zewnętrznego to przede wszystkim niewłaściwe układanie niemowlaka do snu, , ssanie palca, warg lub policzków, długotrwałe ssanie smoczka czy zgrzytanie zębami.

Przyczynami wewnętrznymi mogą być liczne predyspozycje do rozwoju zaburzeń zgryzu, które przekazywane są z pokolenia na pokolenie, wady genetyczne, jak nieprawidłowy rozwój szczęki górnej lub żuchwy oraz choroby przebyte przez matkę w trakcie trwania ciąży.

Zgryz głęboki – leczenie

Głęboki zgryz leczenie polega przede wszystkim na zastosowaniu leczenia interdyscyplinarnego. Początkowo należy zaplanować wizyty u stomatologa w celu wyleczenia wszystkich ubytków próchniczych oraz ocenić stan dziąseł i wdrożyć odpowiednie leczenie chorób przyzębia, jeżeli takie występują. Głęboki zgryz leczenie polega również na zastosowaniu odpowiedniego leczenia ortodontycznego. Stosuje się trzy strategie terapii, a mianowicie intruzję w odcinku przednim, wychylenie zębów w celu zmniejszenia nagryzu pionowego oraz powiększenie wysokości zębowo- wyrostkowych w tylnym odcinku żuchwy.

Należy pamiętać, że głęboki zgryz leczenie nie polega tylko na odpowiednich terapiach stomatologicznych, ale również na dbałości o zachowanie odpowiedniej higieny jamy ustnej.