Próchnica butelkowa u dwulatka

Próchnica butelkowa u dwulatka dotyczy zębów mlecznych. Można ją rozpoznać po plamkach oraz odbarwieniach na zębach. Nieleczona próchnica butelkowa prowadzi do poważnych problemów zdrowotnych. Mowa tutaj między innymi o nieprawidłowym rośnięciu zębów stałych, co często jest przyczyną wad zgryzu. Wiele osób zastanawia się, jak powinna być leczona próchnica butelkowa u dwulatka. Jest na to sporo sposobów. Istotne jest to, że próchnica butelkowa u pociech dotyczy zębów mlecznych i powstaje przez kontakt szkliwa z pokarmami, zwłaszcza tymi bogatymi w cukry proste.

Próchnica butelkowa u dziecka

Dużo osób nie wie, jak wygląda próchnica butelkowa u dwulatka. Początkowo przyjmuje ona postać smug oraz odbarwień, a kolejno tworzą się ciemniejsze plamki na powierzchni uzębienia. Warto zaznaczyć, że próchnica butelkowa u dwulatka postępuje gwałtownie i wymaga leczenia. Próchnica u dzieci rozwija się gwałtownie i może szerzyć się na inne zęby, w tym również na zęby stałe, co jest bardzo groźne. Przedwczesna utrata zębów mlecznych może spowodować nieprawidłowe wyrzynanie zębów stałych, prowadząc do powstawania wad zgryzu. Trzeba dodać, że próchnica butelkowa u dwulatka jest do wyleczenia. Warto wiedzieć, że choroba ta rozwija się u niemowląt oraz małych dzieci, a ponadto dotyczy zębów mlecznych. Na samym początku ma postać smug, plamek, a także odbarwień na zębach pociechy.

Co więcej, próchnica u pociech dość szybko postępuje, zajmując następne zęby. Przeważnie dotyczy też zębów przednich, czyli siekaczy. W postaci zaawansowanej obserwowane są brązowe bądź czarne plamy, zlokalizowane nierzadko blisko dziąseł po wewnętrznej stronie zębów, przez co trudno je dostrzec. Warto zaznaczyć, że próchnica butelkowa powstaje przez długi kontakt zębów ze smoczkiem oraz osadzaniem się pokarmów, zwłaszcza tych bogatych w cukier. Słabo zmineralizowane zęby są podatne na wszelkie ubytki. Okazuje się, że zalegający pokarm na powierzchni zębów jest bardzo groźny dla dziecka, zwłaszcza w nocy, kiedy wydzielanie śliny jest mniejsze niż w dzień, co sprzyja rozwojowi bakterii oraz niszczeniu szkliwa zębów poprzez produkowane przez nie substancje. Ślina pełni funkcję ochronną, ponieważ skutecznie oczyszcza zęby oraz chroni przed nadmiernym rozwojem patogenów w jamie ustnej.

Do czynników ryzyka rozwoju próchnicy wczesnodziecięcej zalicza się posiłki bogate w cukry, na przykład słodycze, soki owocowe, a dodatkowo dosładzane posiłki. Nie można też zapomnieć o karmieniu butelką przed snem i w nocy, kiedy wydzielanie śliny jest mniejsze. Warto zaznaczyć, że kolejnym czynnikiem rozwoju próchnicy wczesnodziecięcej może być zbyt późna opieka dentystyczna. Warto przytoczyć dane naukowe. Wynika z nich, że próchnica u dzieci karmionych sztucznie pojawia się o wiele częściej niż u dzieci karmionych piersią. Okazuje się, że pokarm matki zawiera bakterie kwasu mlekowego, kazeinę, a także immunoglobuliny IgA ograniczające wzrost bakterii oraz ich przyleganie do szkliwa, przez co mogą zapobiegać uszkodzeniom powierzchni zębów oraz powstaniu próchnicy.

Jak zatrzymać próchnicę u dwulatka?

Bardzo dużo osób zastanawia się, jak zatrzymać próchnicę u dwulatka. Przede wszystkim należy zadbać o profilaktykę. Próchnica u dzieci postępuje gwałtownie, z tego powodu istotna jest jej profilaktyka. Jeżeli już pojawia się u pociechy, trzeba niezwłocznie udać się z nią do gabinetu stomatologicznego celem leczenia. Warto wiedzieć, że do podstawowych zasad zapobiegania próchnicy u pociech zaliczy się dbanie o higienę jamy ustnej, szczotkowanie zębów pastą z fluorem dla dzieci co najmniej dwa razy na dzień. Do tego dolicza się ograniczanie zawartości cukrów prostych w diecie, unikanie soków owocowych, a także napojów słodzonych. Istotne są regularnie wizyty u stomatologa od 1. roku życia. Nie wolno też oblizywać smoczków czy łyżeczek dzieciom, ponieważ ze śliną przekazywane są bakterie powodujące próchnicę. U starszych pociech trzeba ograniczać karmienie butelką, a zwłaszcza w nocy. Nie wolno też podawać jedzenia oraz słodkich napojów po wieczornym szczotkowaniu zębów.

Jak leczyć próchnicę u małych dzieci?

Okazuje się, że leczenie próchnicy u pociechy uzależnione jest od stopnia jej zaawansowania. Jeżeli mowa o niewielkich zmianach, zalecana jest wtedy fluoryzacja zębów. Natomiast, jeżeli obecne są ciemniejsze plamy na powierzchni zębów, wymagana może być również impregnacja azotem srebra, który wykazuje działanie bakteriobójcze. Istotne jest to, że zabieg impregnacji powtarza się 5 razy w tygodniowych odstępach. Ważne jest również to, że po zaimpregnowaniu pozostaje ciemna plama na leczonym zębie. Warto zauważyć, że u starszych pociech możliwe jest zastosowanie tradycyjnego leczenia ubytku. Można również zastąpić tradycyjne wiertło piaskarką abrazyjną, która nie wydaje nieprzyjemnego dla dziecka dźwięku oraz wibracji. Przede wszystkim urządzenie to usuwa skutecznie próchnicę poprzez strumień powietrza, który należy zamieszać z tlenkiem glinu. W praktycznie każdym gabinecie stomatologicznym można wyleczyć próchnicę butelkową.