Bolące i opuchnięte dziąsła

Bolące i opuchnięte dziąsła sprawiają, że nie można normalnie przeżuwać pokarmów, pojawia się dyskomfort. Nie należy lekceważyć tego problemu, powinno się wybrać jak najszybciej do stomatologa w celu znalezienia źródła problemu i dobrania właściwej terapii. Kluczowe staje się oczywiście ustalenie przyczyny bolących i opuchniętych dziąseł, aby móc przystąpić do leczenia. Czasem problem wynika z nieprawidłowej higieny jamy ustnej, innym razem za objawy odpowiadają choroby przyzębia lub zła dieta.

Spuchnięte dziąsła – przyczyny

Bolące i opuchnięte dziąsła mogą wynikać z nieprawidłowej higieny jamy ustnej, szczególnie jeśli ktoś nie szczotkuje codziennie uzębienia, nie używa nici dentystycznych ani płynu do płukania. Nawet błędna technika mycia zębów może prowadzić do tego, że dziąsła spuchną i wystąpią dolegliwości bólowe. Trzeba także mieć na uwadze, że niektóre choroby jamy ustnej prowadzą do stanu zapalnego i spuchnięcia dziąseł. Ma to miejsce przykładowo przy pleśniawkach i infekcjach typu opryszczka.

Zaburzenia gospodarki hormonalnej również mogą skutkować obrzękami, przykładowo przy ciąży, miesiączkowaniu, dojrzewaniu. U niektórych za opuchnięte dziąsła odpowiada niewłaściwie zbilansowana dieta, szczególnie jeśli opiera się ona na wysoko przetworzonej żywności, daniach typu fast food. Przy alergiach również może dojść do opuchlizny, stanowi ona reakcję alergiczną na uczulające produkty spożywcze, niektóre lekarstwa. W przypadku uszkodzenia mechanicznego podczas przeżuwania jedzenia również czasem dochodzi do obrzęku dziąseł.

Spuchnięte dziąsła – leczenie

Z bolącymi i spuchniętymi dziąsłami powinno się udać do specjalisty, który znajdzie źródło problemu i dobierze odpowiednią metodę leczenia. Jeżeli powodem nieprzyjemnych objawów jest niewłaściwe szczotkowanie zębów, to dentysta pokaże odpowiednią technikę mycia i nitkowania. Najczęściej przepisuje również rozmaite leki o działaniu przeciwzapalnym i antybakteryjnym, aby jak najszybciej zniwelować symptomy. Zaleca się również sięgnąć po specjalistyczne pasty do zębów, to samo dotyczy płukanek do jamy ustnej. Kolejną kwestią staje się wykonanie profesjonalnego oczyszczania w gabinecie stomatologicznym, co ma na celu usunięcie kamienia nazębnego, twardych złogów i miękkich osadów. Dentysta przeprowadzi zarówno skaling, jak i piaskowanie, co profilaktycznie powinno się robić każdego roku.

Bolące i opuchnięte dziąsła – jakie są domowe sposoby?

Na bolące i opuchnięte dziąsła pomocne są domowe sposoby, szczególnie jeśli trzeba czekać na wizytę u stomatologa. Godny polecenia jest olejek goździkowy, który działa przeciwzapalnie i przeciwbólowo. Należy nasączyć nim wacik kosmetyczny, po czym wcierać w dziąsła przez parę minut. Dobrze działa również płukanka do jamy ustnej przygotowana z kilku kropli olejku goździkowego i szklanki ciepłej wody. Przy bolących i obrzękniętych dziąsłach pomoże cebula, należy żuć kawałek lub wcierać sok z niej w dziąsła. Na stany zapalne, ból i opuchliznę pomoże sok z limonki i cytryny. Można również wypróbować płukankę z wody utlenionej, na dwie łyżki nadtlenku wodoru przypada pół szklanki wody.