Czy próchnica jest zaraźliwa? Zgłębiamy temat.

Choroby związane z jamą ustną są przyczyną wielu przykrych dolegliwości oraz pogorszenia wyglądu zębów. W konsekwencji wiele osób mających próchnicę wstydzi się własnego uzębienia. Wiedza czym jest ta choroba i jak się rozwija, pozwoli zapobiegać jej przykrym skutkom.

Próchnica – charakterystyka choroby

Próchnica to choroba, która atakuje zęby. Niepodjęcie leczenia, może skutkować jednak bardzo poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi dla całego organizmu. Jest to choroba bakteryjna, która przede wszystkim polega na odwapnianiu się tkanek zębowych. Po dłuższym czasie bez podjęcia działań leczniczych zaczyna atakować głębsze struktury zębów i je niszczyć.

Pierwszym objawem próchnicy są pojawiające się na zębach plamki o białym kolorze. W późniejszym czasie dochodzi do poważnych ubytków i odczuwania nieprzyjemnych dolegliwości po zjedzeniu lub wypiciu zimnych, ciepłych, bądź kwaśnych substancji. Zastanawiając się, czy próchnica jest zaraźliwa, należy pamiętać o jej bakteryjnym podłożu.

W związku z tym, tak jak inne choroby bakteryjne, może być przenoszona wraz ze śliną. Używanie po sobie tych samych, brudnych akcesoriów kuchennych lub oblizywanie smoczka dziecięcego to najprostsze drogi zakaźne dla próchnicy.

Skąd się bierze próchnica?

W całej jamie ustnej znajdują się liczne bakterie. Te drobnoustroje wytwarzają kwasy organiczne, będące szkodliwymi dla uzębienia. Przede wszystkim powodują demineralizację tkanek zębowych, zakwaszenie w środowisku jamy ustnej oraz powstawanie tak zwanej płytki nazębnej. Największą pożywkę dla bakterii wywołujących próchnicę stanowią cukry.

Najbardziej szkodliwe są cukry znajdujące się w przetworzonych produktach spożywczych. Dlatego też, wiele osób uznaje, że świeże owoce nie stanowią zagrożenia. Jednakże w rzeczywistości cukry naturalne, choć w mniejszym stopniu, również mogą wpływać na rozwój próchnicy.

Kluczowe znaczenie odgrywa jednak czas i zmiana pH w jamie ustnej. Glukoza, fruktoza i sacharoza znajdujące się w pożywieniu zostają rozłożone przez bakterie bytujące w jamie ustnej i tym samym zaledwie w kilkanaście minut powodują znaczne obniżenie pH w jamie ustnej. Gdy pH spadnie poniżej 5,0 i zostanie utrzymane przez dłuższy czas, rozpoczyna się proces demineralizacji uzębienia.

Jak zapobiec próchnicy?

Mając już wiedzę na temat tego czy próchnica jest zaraźliwa, z pewnością należy unikać ryzykownych zachowań prowadzących do jej przenoszenia. Jednak próchnicę można mieć nie tylko w wyniku spożywania cukrów lub też zakażenia od innej osoby. Zwłaszcza brak odpowiedniego wydzielania śliny, która utrzymuje prawidłowy poziom pH w jamie ustnej jest przyczyną zwiększonego ryzyka zachorowania na próchnicę. Duży wpływ mogą mieć również poszczególne leki, których warto unikać jeśli nie są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu.

Niektóre preparaty wykazują bowiem działanie osuszające jamę ustną i powodujące zahamowanie wydzielania śliny w odpowiedniej ilości i tym samym brak utrzymywania właściwego pH w jamie ustnej. Próchnicy można również zapobiegać poprzez zbilansowaną dietę, higienę całej jamy ustnej, unikanie dzielenia się sztućcami, ponieważ już wiadomo czy próchnica jest zaraźliwa, a także leczenie wszelkich wad zgryzu umożliwiających gromadzenie się bakterii w szczelinach między zębami.