Jak wygląda próchnica u dzieci?

Już małe dzieci cierpią na próchnicę, która zazwyczaj z czasem staje się chorobą przewlekłą i obejmuje również zęby stałe, dlatego tak ważne jest, aby już w okresie niemowlęcym odpowiednio dbać o dziąsła, a potem również o pierwsze mleczaki. Niestety próchnica w dzieci przebiega bardzo szybko i często łatwo nie zauważyć jej pierwszych objawów.

Początki próchnicy u dzieci

Początki próchnicy u dzieci związane są przede wszystkim z niewłaściwą dietą oraz brakiem odpowiedniej profilaktyki, w tym przede wszystkim higieny jamy ustnej. Jak wyglada próchnica u dzieci? Zdarza się, że już pierwsze wychodzące zęby naznaczone są działaniem bakterii powodujących próchnicę, które skrywają się w zaczerwienionych dziąsłach. Dlatego już niemowlętom warto przecierać dziąsła gazikiem nasączonym wodą lub naparem ziołowym.

Do odkładania się płytki nazębnej przyczynia się głównie podawanie słodkich herbatek i innych produktów spożywczych bogatych w węglowodany, które są idealną pożywką dla bakterii próchnicotwórczych. Mając taką słodką pożywkę, bakterie rozkładają cukry w kwas atakujący szkliwo, a to prosta droga do tego, aby pojawiły się w nim ubytki. Koniecznie więc trzeba obserwować pierwsze mleczaki, czy nie odkłada się na nich płytka nazębna.

Jak przebiega próchnica w zębach mlecznych?

Próchnica mleczaków postępuje bardzo szybko i niepostrzeżenie, dlatego konieczna jest nie tylko właściwa higiena jamy ustnej, ale również baczna obserwacja, a także kontrolne wizyty w gabinecie dentystycznym. Jak wyglada próchnica u dzieci? Na początku objawia się ona biało-żółtym nalotem, który przylega do zębów. Następnie w miejscach tych może pojawić się matowa plama, która już dość wyraźnie odznacza się od błyszczącego szkliwa. Są to miejsca, gdzie szkliwo jest już wyraźnie odwapnione i jeśli nie wdrożymy odpowiednich działań, to rozwinie się w nich próchnica.

Ostatecznie tak uszkodzone szkliwo zaczyna ciemnieć i pojawia się w nim ubytek, w którym wskutek działania bakterii pojawi się próchnica. Cały ten proces w przypadku małych dzieci przebiega znacznie szybciej niż u dorosłych, a często jego konsekwencją jest także próchnica w pierwszych zębach stałych.

Leczenie próchnicy u dzieci

Znajomość poszczególnych etapów, jak wyglada próchnica u dzieci, powinna skłonić wszystkich rodziców do systematycznego kontrolowania pierwszych ząbków i zareagowania od razu, jak tylko pojawią się pierwsze objawy. Oczywiście najlepszą metodą zapobiegania próchnicy jest odpowiednia dieta oraz higiena jamy ustnej. Dzięki temu skutecznie uda się uniknąć tej choroby. Im bardziej zaawansowana próchnica, tym bardziej nieprzyjemne dla dziecka będzie leczenie.

Małe dzieci nie przepadają za wizytami u stomatologa, szczególnie gdy kojarzą im się z bólem, a leczenie ubytków przebiega praktycznie tak samo jak u dorosłych. Zdarza się, że rodzice rezygnują z leczenia mleczaków, ponieważ nie chcą narażać dziecka na ból i strach. Na szczęście gabinety stomatologiczne znają metody, jak sprawić, aby borowanie minęło jak najszybciej i do tego bezboleśnie.