Ząb mądrości boli – co robić?

Ząb mądrości boli co robić? Wiele osób zadaje sobie to pytanie, czując spory stres w sytuacji odczuwania nieprzyjemnego i narastającego bólu ze strony którejś z ósemek. Niestety zęby te uznawane są za raczej niepotrzebne, słabe, szybko psujące się i często dostarczające sporo problemów. Co zrobić, kiedy pojawia się ból? Poniżej garść podpowiedzi i wskazówek dla osób, które są zainteresowane tematem.

Łagodzenie bólu

Ząb mądrości boli co robić? Nie ma jedynej słusznej odpowiedzi na to pytanie, z czego trzeba zdawać sobie sprawę. Kiedy pojawia się ból, najczęściej staramy się zrobić wszystko, aby go usunąć. Stąd też niejednokrotnie przyjmuje się leki przeciwbólowe, które mają za zadanie uśmierzyć nieprzyjemne odczucia.

W przypadku bólu zębów potrzebne są leki o dosyć dużym stężeniu substancji aktywnej, dlatego lepiej od razu wziąć dwie tabletki, jednocześnie trzymając rękę na pulsie i nie przekraczając dobowej dopuszczalnej dawki. Należy bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że ząb najprawdopodobniej nie przestanie boleć sam z siebie. Kiedy działanie leku ustanie, ból pojawi się ponownie, ponieważ jest oznaką toczącego się w obrębie zęba stanu zapalnego.

Zęby mądrości

Ósemki nazywane są zębami mądrości. Nie pojawiają się one u wszystkich osób, dlatego też nie każdy ma z nimi problemy. Czasami dochodzi do sytuacji, że wyrosną wszystkie cztery zęby mądrości, czasami niektóre z nich ulegają zatrzymaniu w dziąśle. To właśnie ta sytuacja może być najtrudniejsza, ponieważ w obrębie zęba zatrzymanego może również pojawić się stan zapalny.

Wtedy nie pomoże nawet lek przeciwbólowy, ponieważ sytuacja będzie wymagała kontaktu z lekarzem chirurgiem. Ząb mądrości boli co robić? Czasami po prostu niezwłocznie skontaktować się z lekarzem, który postawi prawidłową diagnozę i wyleczy ząb lub usunie go, w zależności od tego, który sposób postępowania będzie najbardziej adekwatny.

Usuwanie zębów mądrości

W niektórych przypadkach, gdy cały ząb jest na wierzchu i pojawiła się w nim próchnica, możliwe jest jego leczenie. Warto zdecydować się na taką opcję, jeżeli lekarz ją zasugeruje. Często jest jednak tak, że lekarze odradzają leczenie zębów mądrości, rekomendując ich usunięcie. Jest to niezbędne szczególnie wtedy, gdy ząb psuje się i powoduje różnego rodzaju powikłania w obrębie kości.

Wtedy może być potrzebne dłutowanie zęba, czym zajmuje się chirurg stomatolog. Najlepiej zgłosić się do specjalisty, który ma spore doświadczenie w prowadzeniu takich zabiegów. Są one dosyć skomplikowane, trzeba przeprowadzać je z dużą dozą ostrożności, aby nie doszło do powikłania. Jeżeli cały ząb wyszedł na wierzch i nie zatrzymał się w dziąśle, potrzebne będzie po prostu klasyczne rwanie zęba. Przeprowadza się je w znieczuleniu miejscowym, dlatego dla pacjenta nie jest to bolesne.

Nie należy się tym stresować, natomiast najważniejsze jest, aby prawidłowo dbać o higienę po usunięciu zęba i obserwować, jak goi się rana. Przez kilka dni trzeba być czujnym i zwracać uwagę na symptomy, o których może wspomnieć lekarz.