Co to jest suchy zębodół?

Suchy zębodół to wyjątkowo bolesne i nieprzyjemne powikłanie po usunięciu zęba stałego. Dolegliwość ta dotyka około 2-4% pacjentów i może znacząco utrudnić codzienne funkcjonowanie. Dlatego warto wiedzieć, co to jest suchy zębodół oraz jak przebiega jego leczenie.

Jakie są objawy suchego zębodołu?

Suchy zębodół to stan zapalny, który może się pojawić między 2 a 5 dobą po zabiegu ekstrakcji zęba. Wówczas okolice miejsca, gdzie znajdował się usunięty ząb, mogą być zaczerwienione, obrzęknięte, a czasem nawet widoczny jest fragment kości. Głównymi objawami, jakie może odczuwać pacjent z zespołem suchego zębodołu są pulsujący ból o dużym nasileniu, nieprzyjemny zapach z ust, szczękościsk oraz wysoka gorączka. W przypadku wystąpienia takich niepokojących dolegliwości należy od razu skontaktować się z lekarzem, który wykonywał zabieg i umówić się na wizytę kontrolną.

Suchy zębodół – przyczyny

Zastanawiając się nad tym, co to jest suchy zębodół, warto przede wszystkim poznać przyczyny jego powstania. Zatem suchy zębodół to nic innego jak nieprawidłowe gojenie się rany po usuniętym zębie. Ponieważ w normalnych warunkach po zabiegu ekstrakcji w miejscu usuniętego zęba powinien pojawić się charakterystyczny skrzep, który jest naturalnym etapem w procesie zasklepiania się rany. Jednak czasem skrzep nie powstaje w ogóle lub zostaje wypłukany przez zbyt wczesne spożycie posiłku po zabiegu. Skrzep może się też rozpuścić jeśli zbyt intensywnie płuczemy jamę ustną lub za prędko sięgniemy po papierosy.

Przyczyny powstania suchego zębodołu mogą być także ściśle związane z niewłaściwie przeprowadzonym zabiegiem ekstrakcji. Ponadto czynnikami ryzyka są także choroby przewlekłe typu cukrzyca, miażdżyca, nadciśnienie oraz problemy z krzepnięciem krwi. Na zespół suchego zębodołu mogą być również narażone osoby zażywające antykoncepcję oraz leki zwężające naczynia krwionośne. Dlatego zawsze przed zabiegiem należy dokładnie poinformować stomatologa o przebytych chorobach i stosowanych medykamentach.

Suchy zębodół – leczenie

Leczenie suchego zębodołu powinno rozpocząć się od oczyszczenia rany powstałej po usunięciu zęba. Następnie można przepłukać to miejsce solą fizjologiczną oraz zastosować specjalny opatrunek, nasączony preparatami o działaniu antybakteryjnym i łagodzącym ból. W zależności od nasilenia objawów można także przepisać pacjentowi antybiotyk oraz zaproponować laseroterapię lub ozonoterapię.

Przy prawidłowym leczeniu dolegliwości bólowe powinny ustąpić już po tygodniu od rozpoczęcia kuracji. Natomiast nieleczony zespół suchego zębodołu może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, dlatego ważne jest, aby nie zwlekać z wizytą w gabinecie dentystycznym.

Zatem wiedząc już, co to jest suchy zębodół i w jakich okolicznościach powstaje, można skutecznie przeciwdziałać jego powstawaniu. Pamiętajmy także, że ekstrakcja zęba to poważny zabieg, dlatego do jego przeprowadzenia należy wybierać tylko renomowane kliniki dentystyczne, zatrudniające wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów.