Zatrzymany ząb mądrości – objawy

Wiele osób ma zatrzymany ząb mądrości. Zdarzają się osoby, którym mimo odpowiedniego wieku nie wyrżnęła się ani jedna ósemka. Są też takie, którym zęby wybiły się jedynie częściowo. Taka sytuacja nie jest jednak normalna. W przypadku zatrzymania zębów mądrości konieczne jest podjęcie działania, które ma na celu zmniejszenie ryzyka wystąpienia powikłań charakterystycznych dla zatrzymanego zęba. Nie powinno się więc czekać, ale jak najszybciej działać. Zatrzymany ząb mądrości – objawy i leczenie – co trzeba wiedzieć?

Objawy zatrzymania zębów mądrości

Zatrzymanemu zębowi zwykle towarzyszy ból, Jest on przewlekły i dość mocny. Czasami nawet pojawia się spuchnięcie policzka. Po pewnym czasie można też zauważyć zmiany w zgryzie. Zęby mogą być bardziej stłoczone i mogą nachodzić na siebie. Kolejnym objawem jest zapalenie dziąsła nad zatrzymanym zębem mądrości oraz próchnica zęba z nim sąsiadującego. W przypadkach bardziej zaawansowanych można też zauważyć problemy z poruszaniem żuchwą, szczękościsk i ograniczenia w normalnym funkcjonowaniu.

Jak wygląda zatrzymana ósemka?

Zatrzymany ząb mądrości – objawy ma przeróżne. Wśród nich można też wymienić bardzo charakterystyczny wygląd. W dużym stopniu zależy on od wielu indywidualnych czynników. Czasami ząb jest zatrzymany tylko częściowo. W takim wypadku niewielki jego fragment jest widoczny ponad dziąsłem. Często ząb jest zatrzymany w całości, co oznacza, że żadna jego część nie znajduje się ponad dziąsłem. Nie można więc stwierdzić jego obecności gołym okiem albo określić jego ułożenia. Z powodzeniem można jednak obejrzeć taki ząb na prześwietleniu. Na nim powinno też być wyraźnie widoczne ułożenie ósemki. Bardzo często jest ono nieprawidłowe. Zwykle ząb jest ułożony poziomo, więc jego samodzielne wydostanie się ponad powierzchnię dziąsła jest niemożliwe. Taki ząb rosnąc, będzie naciskał na korzenie sąsiedniego zęba, co może spowodować pęknięcie jego korzenia albo korony. Może też w ten sposób wpływać na ułożenie zębów w łuku i powodować ich większe ściśnięcie. To z kolei oznacza ich widoczną deformację i może być przyczyną pojawienia się jeszcze groźniejszych schorzeń jamy ustnej.

Leczenie zatrzymanych zębów

Znamy już zatrzymany ząb mądrości – objawy, więc musimy przejść do leczenia. Jest ono głównie uzależnione od tego, jak bardzo skomplikowany jest dany przypadek. Czasami możliwe jest leczenie ortodontyczne, które ma na celu poprawę ułożenia częściowo zatrzymanej ósemki i nadanie jej prawidłowej pozycji. W ten sposób zmniejsza się stłoczenie zębów w łuku zębowym, które prowadzi do pojawienia się wad zgryzu. Trzeba jednak podkreślić, że leczenie ortodontyczne w przypadku ósemek, czyli zębów, które nie są widoczne, zwykle jest odradzane. W przypadku wystąpienia silnych bóli, stanów zapalnych, ropni czy próchnicy konieczna jest jednak ekstrakcja zęba. W przypadku, gdy jest on w całości zatrzymany, najczęściej wymaga ona ingerencji chirurga szczękowego, a nie stomatologa. Taki zabieg jest zdecydowanie bardziej skomplikowany niż zwyczajna ekstrakcja zęba.