Cofnięta żuchwa u dziecka leczenie

Wady zgryzu pojawiają się niestety u małych dzieci bardzo często, a jedną z częściej spotykanych jest cofnięta żuchwa, której przyczyną może być zaburzenie rozwoju kości lub szkodliwe nawyki, których rodzice w porę nie zauważyli lub po prostu zbagatelizowali. Cofnięta żuchwa u dziecka leczenie jak przebiega i jak się objawia taki stan?

Objawy cofniętej żuchwy

Cofnięta żuchwa jest konsekwencją zaburzeń, które mogą ujawnić się w okresie, gdy dziecku zaczynają wyrzynać się pierwsze zęby stałe, ale nie bez znaczenia jest też ułożenie zębów mlecznych. Objawy można zauważyć gołym okiem, gdyż zęby górne i dolne nie stykają się ze sobą prawidłowo, a dokładniej rzecz ujmując, szczęka górna jest wyraźnie bardziej wysunięta od dolnej. Najczęściej jednak rodzice nie zwracają na to uwagi, ale na szczęście regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym pozwalają szybko wykryć tę wadę i podjąć odpowiednie leczenie ortodontyczne. Przyczyną cofniętej żuchwy może być oprócz wyżej wspomnianych złych nawyków czy zaburzeń rozwoju kości także niedobór witaminy D, zbyt długie używanie smoczka czy zła pozycja podczas snu, a nawet karmienia.

Leczenie cofniętej żuchwy u dziecka

Jeśli jakiekolwiek objawy zostaną zauważone przez rodziców, to należy niezwłocznie udać się do lekarza ortodonty, który wdroży odpowiednie leczenie, gdyż w przeciwnym wypadku może dojść nawet do zmiany profilu twarzy czy dysfunkcji gryzienia. Cofnięta żuchwa u dziecka leczenie, w jaki sposób powinno przebiegać, aby szybko zniwelować tę wadę? Oczywiście jak zawsze wszystko zależy od stopnia wady, wieku, ale też stanu zdrowia, ilości zębów czy jakości kości, ale najczęściej jednak ortodonta zaleca noszenie aparatu, który w pierwszym okresie jest aparatem ruchomym, a gdy pojawią się już wszystkie zęby stałe, to zaleca się noszenie stałego aparatu przez okres mniej więcej 24 miesięcy.

W przypadkach dość skomplikowanych lub gdy wada jest dość duża, lekarz może zalecić też operację, która jest przeprowadzana w znieczuleniu ogólnym, co jest oczywiście dość inwazyjnym zabiegiem i wykonywanym tylko wówczas, gdy nie ma innej możliwości. Niektórzy lekarze zalecają też specjalne ćwiczenia mimiczne, które mają za zadanie rozruszać mięśnie i narząd żucia, a co ważniejsze nie są inwazyjne i nie trzeba wydawać pieniędzy na leczenie. Oczywiście sprawdzają się one tylko w przypadku dzieci, u których wada jest mało widoczna i nie jest wskazane leczenie aparatem.

Konsekwencje nieleczonej cofniętej żuchwy u dziecka

Jeśli cofnięta żuchwa u dziecka leczenie nie zostanie podjęte w miarę szybko, to mogą pojawić się problemy związane z jamą ustną, które będą utrudniać codzienne funkcjonowanie, a z upływem czasu mogą nawet doprowadzić do szybszej utraty zębów i różnych chorób. Niewiele osób pewnie sobie zdaje sprawę też z tego, że źle ułożona dolna żuchwa w stosunku do górnej może powodować bóle głowy, które w znacznym stopniu obniżają standard życia. Wada zgryzu powoduje, że podczas jedzenia potrawy nie są dostatecznie dobrze rozgryzane, a to może prowadzić do niestrawności i zaburzeń metabolizmu.